adem-lichaam-geest

Themabijeenkomst ‘De adem, het lichaam en de geest’

adem-lichaam-geest – Een bijeenkomst waarin Claartje Sadée (yogadocente en zen-beoefenaar) vertelt hoe – in de yogafilosofie – de adem wordt beschouwd in relatie tot het lichaam en de geest. Ze kijkt naar de verbanden met het zenboeddhisme. En de mogelijke betekenis van de adem in de zen-beoefening.

In boeddhistische teksten wordt niet veel geschreven over de adem. Ook in het edele achtvoudige pad komt de adem niet voor. De betekenis van de adem beperkt zich in feite tot ‘het tellen van de adem’ als manier om de aandacht te richten. Anders is dat in de yogafilosofie en de yogabeoefening. Daar wordt de adem gezien als verbindende schakel tussen lichaam en geest en is de adem één van de acht treden (in het achtvoudig pad van Patanjali) om te komen tot samadhi (eenwording). Hebben we daar wat aan voor onze eigen zen-beoefening?

Programma

We beginnen met 1x zazen en kinhin en sluiten af met 1x zazen. Behalve de inleiding doen we een aantal (eenvoudige) ademoefeningen om de adem te ervaren in het lichaam. Ook wordt je uitgenodigd om ervaringen uit te wisselen over de rol van de adem in je eigen zen-beoefening.

19:00 – 19:30 welkom + meditatie (20 minuten) door John de Weerdt
19:30 – 20:30 les, oefeningen, uitwisseling door Claartje Sadée
20:30 – 20:50 meditatie (20 minuten) door John de Weerdt
20:50 – 21:00 afsluiting door Claartje Sadée

Details

Wanneer: donderdag 25 november 2021
Tijd: 19:00 – 21:00 (de deur gaat 15 minuten voor aanvang open)
Waar: Ming Zen Centrum, Panoven 23, IJsselstein
Gastdocent: Claartje Sadée, yogadocente en zen-beoefenaar
Bijdrage: Euro 12.50 per deelnemer
Voor wie: Iedereen die interesse heeft in meditatie

Aanmelden

Algemene voorwaarden

adem-lichaam-geest

Ming Zen Centrum is lid van de Boeddhistische Unie Nederland


Archief
-adem-lichaam-geest

2018 – Adem-lichaam-geest :”De zenbeoefening vindt plaats in mijn lichaam.”

ademen

Mediteren als een intens fysieke beoefening
“Stil zitten op een kussen, ademen, de beweging in mijn lichaam, .. “ (Cornelia Wierenga Sensei, gastdocent)

Inhoud adem-lichaam-geest

  • Hoe adem je tijdens zen meditatie?
  • Wat ‘in Hara’ ademen en hoe doe je dat?
  • Verschillende ademhalingsoefeningen

Ervaring met zenmeditatie is niet nodig. Iedereen is van harte welkom.

Over Cornelia Wierenga Sensei

Cornelia is zen lerares en heeft transmissie ontvangen van Nico Tydeman Sensei. Ze geeft zen les sinds 1995 in Amsterdam en Utrecht. Zij is tevens yogalerares en geeft yoga- en ademlessen in De Bilt en Utrecht.

Programma – Adem-lichaam-geest:

13:30 – 14:00 Inloop met koffie en thee
14:00 – 14:45 Les en oefeningen
14:45 – 15:15 Zen meditatie (incl. uitleg)
15:15 – 15:45 Thee en koffie
15:45 – 16:15 Les en oefeningen
16:15 – 16:30 Zen meditatie

Details

Wanneer: 29 septeber 2018
Waar: Ming Zen Centrum, Floridalaan 8, IJsselstein
Gastdocent: Cornelia Sensei.
Bijdrage: Euro 22.95 per deelnemer
Voor wie: Iedereen die interesse heeft in meditatie

Genjo Koan – uitleg

Uitleg over de Genjo Koan van zenmeester Dogen (1200-1253) ter inspiratie voor jouw meditatie.

Genjo koan tekstblok 1/ Video 1: 4 perspectieven

  1. Wanneer alle dingen [worden gezien volgens] de boeddha-dharma, dan is er begoocheling en verlichting, er is beoefening, er is geboorte en dood, er zijn gewone levende wezens en boeddha’s.
  2. Wanneer de tienduizend dingen [worden gezien als] zonder zelf, is er geen begoocheling en geen verlichting, dan zijn er geen boeddha’s en geen gewone levende wezens, dan is er geen ontstaan en vergaan.
  3. Omdat de boeddhaweg oorspronkelijk aan overvloed en tekort voorbijgaat, is er ontstaan en vergaan, begoocheling en verlichting, gewone levende wezens en boeddha’s.
  4. En toch is het nu eenmaal zo dat bloemen afvallen al zijn we nog zo aan ze gehecht, en dat onkruid bloeit al hebben we daar nog zo’n hekel aan.

Vertaling: André van der Braak

Tekstblok 2/ Video 2: Overgave aan iets anders..

  1. Het beoefenen-realiseren [shushō] van de tienduizend dingen vanuit ons eigen zelf is begoocheling;
  2. wanneer de tienduizend dingen naar voren komen en ons spontaan beoefenen-realiseren, dan is dat verlichting.
  3. Boeddha’s zijn zij die begoocheling groots verlichten;
  4. gewone levende wezens zijn zij die groots begoocheld zijn te midden van verlichting.
  5. Verder heb je mensen die verlichting bovenop verlichting verkrijgen,
  6. en mensen die in hun begoocheling nog verder begoocheld raken.
  7. Wanneer boeddha’s echt boeddha’s zijn, hoeven ze zich daar niet bewust van te zijn.
  8. En toch zijn ze gerealiseerde boeddha’s en gaan ze voort dit boeddhaschap te realiseren.

Vertaling: André van der Braak

Tekstblok 3 / video 3

13. Wanneer we vormen zien of geluiden horen met de volle inzet van lichaam- geest, nemen we ze op intieme wijze in ons op;
14. toch is het niet zoals een weerspiegeling in een spiegel of de maan in het wateroppervlak.
15. Wanneer één kant verhelderd wordt, blijft de andere kant in het donker.

Vertaling: André van der Braak

Tekstblok 4 / video 4

14. De boeddhaweg leren is over jezelf leren.
15. Over jezelf leren is jezelf vergeten.
16. Jezelf vergeten is gerealiseerd/bevestigd [shō] worden door de tienduizend dingen.
17. Gerealiseerd/bevestigd worden door de tienduizend dingen is het lichaam-en-geest van het zelf en van anderen laten wegvallen [shinjin- datsuraku].
18. Alle sporen van verlichting komen dan tot rust; maak je steeds weer los van het tevreden rusten in zulke sporen.

Vertaling: André van der Braak

stilte weekend

Ming Zen Centrum is lid van de Boeddhistische Unie Nederland

Stichting Ming Zen Centrum is lid van de Boeddhistische Unie.

ademhaling

Boeddhistische meditatie


Zen meditatie is een bijzondere manier van boeddhistische meditatie. Het is namelijk niet gericht op zelfverbetering. Dus even geen projecten om jezelf te verbeteren, maar een manier om steeds meer op je gemak te zijn met wie en wat je bent. Van daaruit ontstaan die ‘verbeteringen’ als het ware vanzelf; zo kun je leren je leven te waarderen, precies zoals het nu ís. In goeie én in slechte tijden.

Veel hedendaagse spiritualiteit is namelijk gericht op zelfverbetering. Steeds meer en beter is “the way to go”. En dat is op zichzelf een prima beginpunt om met meditatie te beginnen. Echter, op den duur kun je gaan zien dat spiritualiteit meer gaat over ‘bevrijding’ dan over ‘zelfverbetering’.

Boeddhistische meditatie voor beginners

Wil je kennismaken met deze vorm van boeddhistische meditatie? En wil je dat in korte tijd leren mediteren? Het kan! Geef je dan alvast op voor de gratis proefles van onze meditatiecursus. Velen gingen je voor en deden mee aan een proefles.

Wil je dus gratis en vrijblijvend kennismaken met zen en boeddhistische meditatie.
Klik dan op deze link voor meer informatie en om je op te geven voor de aankomende proefles.

Meditatie voor gevorderden

Heb je al ervaring en wil je graag (weer) in een groep meditaren. Klik dan even op deze link voor meer informatie.

stilte weekend

Ming Zen Centrum is lid van de Boeddhistische Unie Nederland

Stichting Ming Zen Centrum is lid van de Boeddhistische Unie.

Meditatiecursus

Meditatiecursus – Tijdens de meditatiecursus leer je meer te leven i.p.v. te overleven. Achter de feiten aanlopen in het drukke bestaan kost immers veel energie en geeft stress. Meditatie helpt om meer rust, inzicht en (zelf) compassie te ontwikkelen.

>> Doe mee aan een proefles
of
>> Schrijf je direct in voor de aankomende cursus

Meditatiecursus

Vragen die tijdens de meditatiecursus aan de orde komen zijn:

  • Hoe laat ik me mnder meeslepen in mijn drukke dagelijkse leven?
  • Hoe kan ik beter omgaan met lastige emoties?
  • Hoe kan ik leren om te accepteren wat ik niet kunt veranderen?
  • Hoe doe je dat “loslaten”?
  • Hoe kan ik dingen een plek geven?
  • Hoe krijg ik meer rust in mijn hoofd?
  • Hoe kan ik beter omgaan met dat gepieker?
  • Hoe ga ik weer leven i.p.v. overleven

De insteek is om meer ontspannen en (daarzaam) gelukkiger door het leven te gaan:


Meditatiecursus “in a nutshell”

Door te mediteren leer je jezelf beter kennen. je leert bewust aandacht te geven aan wat zich op dit moment voordoet, zonder oordeel. Je leert met open aandacht kijken naar je gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen. Door middel van de meditatie leer je tot meer ontspanning te komen en krijg je meer inzicht in stress en de effecten ervan. Je krijgt meer inzicht in je automatische patronen en je leert hoe je bewust kunt kiezen om iets anders te doen.

meditatiecursus

Meditatiecursus – de leraar

John de Weerdt (1960) is na de middelbare school naar Australië gegaan en studeerde daar aan de Universiteit van Western Sydney. John heeft als marketingmanager gewerkt bij verschillende internationale ondernemingen (o.a. Procter & Gamble) en in verschillende markten (o.a. China).

Hij heeft als zo’n 40 jaar reuma en gaf van 2008 t/m 2018 zelfmanagement trainingen vanuit het Reuma Fonds aan mensen met reuma.
Hij heeft daardoor kennis van de problemen waar mensen met pijn en/of een chronische aandoening dagelijks mee te maken hebben.

Hij beoefent sinds lange tijd Zen, is leerling Willem Scheepers.
Voor zijn gevoel heeft zijn zen-meditatie een gunstig effect gehad op zijn mentale, emotionele en spirituele welzijn. Die ervaringen wil hij heel graag delen met anderen. Zijn aanpak concreet, praktisch, nuchter en bovendien is humor is een belangrijk ingrediënt voor hem in deze cursus.

meditatiecursus

Wetenschappelijk onderbouwd

De belangrijkste uitkomsten van onderzoek naar de effecten van meditatie zijn:

  • een afname klachten (lichamelijke en psychologische)
  • meer ontspannen leven
  • een positiever beeld van jezelf en de omgeving
  • verbetering van de kwaliteit van leven
stilte weekend

Ming Zen Centrum is lid van de Boeddhistische Unie Nederland

Stichting Ming Zen Centrum is lid van de Boeddhistische Unie.

Onze pagina op de website van de Boeddhistische Unie

Mindfulness meditatie

mindfulness meditatie

Mindfulness meditatie – Stress komt veel voor. Meer dan een miljoen Nederlanders hebben last van stressklachten. Dus je bent niet de enige! Meditatie en mindfulness helpt om beter om te gaan met stress.

In plaats van te leven zijn we aan het overleven. En dit kost heel veel energie, geeft spanningen, stress, burn-out en zelfs fysieke klachten. Meditatie kan helpen om beter om te gaan met stress.

>> Doe mee aan een proefles
of
>> Schrijf je direct in voor de aankomende cursus

De vragen die aan de orde komen zijn:

  • Hoe ga ik weer leven i.p.v. overleven?
  • Hoe vind ik weer rust in mijn hoofd?
  • Hoe kan ik beter voor mezelf zorgen?
  • Hoe stap ik uit de automatische piloot?
  • Hoe stop ik het gepieker?
  • Hoe kan ik leren omgaan met mijn pijnklachten?

Mindfulness meditatie

Het idee is om weer ontspannen en gelukkiger te gaan leven door:

  • je minder te laten meeslepen in het drukke bestaan
  • beter om te gaan met lastige emoties
  • stapje voor stapje te accepteren wat je niet kunt veranderen
  • te leren loslaten
  • om dingen een plek te geven


Mindfulness meditatie “in a nutshell”

Door meditatie leer je jezelf beter kennen. Mindful leven betekent bewust aandacht geven aan wat zich op dit moment voor doet, zonder te oordelen. Met open aandacht kijken naar gevoelens, gedachten en lichamelijke gewaarwordingen. Het is een milde, niet-oordelende aandacht. Door middel van de meditatie krijg je meer inzicht in stress, de effecten ervan en leer je tot meer ontspanning te komen. Je krijgt inzicht in je eigen automatische patronen en hoe je bewust kunt kiezen het anders te doen.

Meditatie is wetenschappelijk onderbouwd

Dit betekent dat de effecten zijn aangetoond in wetenschappelijk onderzoek. De belangrijkste uitkomsten van onderzoek naar de effecten zijn:

  • een afname van lichamelijke en psychologische klachten
  • een positieve verandering in de leefstijl
  • beter kunnen ontspannen
  • een positiever zelfbeeld en beeld van de omgeving
  • een verbetering van de kwaliteit van leven

Wat kun je leren door meditatie

  • inzicht in hoe stress & spanningen ontstaan en de effecten
  • tot meer ontspanning komen
  • je eigen grenzen te leren kennen en beheren.
  • de spanning in je lijf verminderen.
  • schakelen tussen inspanning en ontspanning.
  • balans brengen in negatieve en positieve gedachten.
  • je energiebalans beter managen.
  • beter voor jezelf zorgen.
  • dichter bij jezelf blijven.
  • je focus en concentratie vergroten.
  • steviger in het leven kunnen staan.
  • meer rust & ruimte in je hoofd creëren.
  • Meditatie en mindfulness biedt jou een weg uit de stress door:
  • Leren om van inspanning naar ontspanning komt
  • Leren zien waarom jij telkens over je grenzen gaat.
  • Herkennen van stresssignalen en wat jij daar dan aan kunt doen.
  • Kennen en respecteren van je eigen grenzen
  • Ontwikkelen van de veerkracht om uit je dip te komen.
  • Leren omgaan met negatieve gevoelens.
  • Ontwikkel inzicht in wat jij en je lichaam echt nodig hebben.
  • Leren om je eigen gedachten managen.
  • Leren omgaan met fysieke pijn en beperkingen.

Mindfulness meditatie: wat heb ik eraan?

Mindfulness meditatie leert je:

  • Eerder uit negatieve gedachten en piekeren te stappen
  • Regelmatig rust te pakken en het hoofd leeg te maken
  • Regelmatig een kleine interne balans op te maken
  • Eerder te signaleren wanneer er grenzen worden overschreden
  • Niet behulpzame gedragspatronen te ontdekken
  • Te luisteren naar emoties, te luisteren naar je lichaam, te luisteren naar jezelf
  • Beter om te gaan met stress en andere vervelende gevoelens
  • Beter om te gaan met stressvolle gesprekken
  • Keuzevrijheid te vergroten door minder in emoties mee te gaan
stilte weekend

Ming Zen Centrum is lid van de Boeddhistische Unie Nederland

Stichting Ming Zen Centrum is lid van de Boeddhistische Unie.

Onze pagina op de website van de Boeddhistische Unie

boeddhistisch centrum

Boeddhistisch centrum

Boeddhistisch centrum in IJsselstein (Utrecht)

Boeddhistisch centrum – Stichting Ming Zen Centrum is een plek waar je in contact kunt komen met de leer van de Boeddha, de zen-traditie, meditatie en meer. Het aanbod is toegankelijk voor iedereen, je hoeft echt geen boeddhist te zijn om bij ons te komen mediteren of een workshop of cursus te volgen. De deur staat voor open voor iedereen die interesse heeft in meditatie, zen en het boeddhisme.

Boeddhistische centrum – het programma

Introductiecursussen

Om kennis te maken met het boeddhisme, zen en meditatie starten we regelmatig met een nieuwe cursus bij ons boeddhistische centrum. Je leert om zelfstandig te mediteren en je maakt kennis met het (zen) boeddhisme.

>> Doe mee aan een proefles
of
>> Schrijf je direct in voor de aankomende cursus

Doorgaande groepen

Heb je ervaring met meditatie en vind je het fijn om samen met anderen te mediteren? Er zijn verschillende doorgaande meditatiegroepen. Deze groepen komen iedere week bijeen o.l.v. een geautoriseerde leraar.

Boeddhistisch centrum – Online

Sinds de coronacrisis is er ook de mogelijkheid om online “live” samen met anderen te mediteren o.l.v. een leraar.

boeddhistisch centrum

Ming Zen Centrum is lid van de Boeddhistische Unie Nederland

Zen-meditatie beoefening werkt bevrijdend

meditatiecursus

Meditatiecursus – Leer mediteren in de stijl van Zen

De cursus bestaat uit twee delen:

Leren mediteren en integreren

  • Je leert op een gedegen manier de basics van zen-meditatie van een deskundige leraar
  • Je leert de meditatie te integreren in je dagelijkse leven.

Verstevigen en vasthouden

  • Verder ondersteunen en inspireren de vele praktische inzichten vanuit het (zen)boeddhisme om je meditatiepraktijk vast te houden, ook als het even wat minder gaat.

Interesse? Aanmelden kan hier


Compacte zomer cursus zen

John de Weerdt geeft zenles bij Ming Zen Centrum in Ijsselstein en bij Zentrum in Utrecht. Deze zomer verzogt hij een compacte zomer cursus bij Zentrum in Utrecht (op de mooie Oudegracht)

Wil je deze zomer de basis leggen voor een leven met meditatie als vast onderdeel van je dagelijkse routine?

Doe dan mee aan de compacte zomer introductie cursus van 21 t/m 26 augustus onder leiding van John de Weerdt.

De cursus beslaat een weekend overdag en vier avonden de week daarop.
In totaal dus acht bijeenkomsten.

Zo kun je in relatief korte tijd een grondige en praktische basis leggen voor verdere beoefening; zelfstandig thuis of – indien gewenst – in een van de doorgaande groepen die vanaf september weer van start gaan.

Ga naar de website van Zentrum

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten? Meld je dan aan..


Nieuwsbrief