Een plek voor meditatie & inspiratie

zen meditatie

Ming Zen Centrum is een plek voor meditatie en inspiratie in IJsselstein.

Deelnemers ervaren o.a.:

  • Meer innerlijke rust en kalmte
  • Meer inzicht
  • Meer helderheid & vitaliteit

Door zen leer je bewuster en aandachtiger in het leven te staan (mindful). En is van toepassing op alle gebieden: je werkende leven, je privé leven en in je gezinsleven.

Het Ming Zen Centrum is gelieerd aan Zentrum in Utrecht. Zentrum verzorgt al 25 jaar Zen cursussen.

Introductiecursus – Zen meditatie

♦Ervaar wat Zen voor jou kan betekenen.
♦Maak kennis met Zenboeddhisme.
♦Leer mediteren

Aankomende cursus

 Enkele reacties van deelnemers

“..zo helder, simpel, met humor ook en met een consistente, zuivere boodschap.”
Simone

“Dank voor de lessen, ik vind dat je de lessen goed, pakkend en met de juiste doses van humor weet over te brengen“ Alex

“…bijzonder veel geleerd en genoten van jouw mooie manier van overdragen: zo helder, simpel, met humor ook en met een consistente, zuivere boodschap. Fijn!”
Gwendolyn


Interesse om met meditatie te beginnen?

♦Kom kennismaken met de leraar
♦Bezoek de meditatieruimte
♦Kijk of zen meditatie iets voor je zou kunnen betekenen

Kom naar de proefles


Kennismaken met Zen en meditatie?

We organiseren allerlei activiteiten (vaak gratis) om meer te leren over Zen en meditatie. Zoals:

  • workshops 
  • lezingen
  • en meer
Binnenkort

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze activiteiten (ook voor starters)? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Op de hoogte blijven?

Meditatiegroepen

Naast de introductiecursussen bieden we doorgaande meditatiegroepen.

  • Iedere week een les op een vast tijdstip
  • Wanneer je een les mist kun je die inhalen bij een andere groep
  • Inspirerende lessen
Meditatiegroepen

 

 Meer informatie

Begeleiding & traditie Zendo regels


Zen meditatie – een kwestie van doen!

Jezelf beter leren kennen
Door meditatie leren we onze eigen geest beter kennen. Je ontdekt dat je daardoor steeds minder gedomineerd wordt door jouw gedachten en gevoelens. Immers, gedachten en gevoelens komen en gaan. Je leert dat je niet je gedachten en gevoelens bent. Dit geeft meer rust en helderheid.

Het hier en nu – aandacht
Het hier en nu is het kostbaarste wat je hebt. Sterker nog, het is het enige wat je hebt.  Meditatie geeft je handvatten om zo volledig mogelijk aanwezig te zijn bij wat je nu aan het doen bent.

zen meditatie utrecht nieuwegein ijsselstein vianen de meernDe grote vragen van het leven.
Dit klinkt misschien ietwat mysterieus en dat is het eigenlijk ook wel. Maar door regelmatig te mediteren, kunnen je iets meer in contact komen met dat mysterie. Daar hoef je verder niks speciaals voor te doen. Het gaat gewoon vanzelf.

 

Door zen beoefening:

  • leer je samen te vallen met je leven zoals het zich nu aandient
  • ontdekt je dat het direct ervaren van de dingen en omstandigheden zoals ze zijn belangrijker wordt.
  • ontwikkel je compassie, eerst voor jezelf en dan als vanzelf ook voor anderen.
  • leer je meer aanwezig te blijven in het moment en te handelen in de situatie

Netwerk

Neem contact op

Hoe kun je een beetje meer zen worden?

Tip 1: Creëer pauzes in je dagelijkse leven

  • Stop met voortdurend doorhollen.
  • Maak ruimte voor jezelf tussen de opeenvolging van gebeurtenissen in jouw dag.

Tip 2 Aandacht

  • Geef aandacht aan wat je doet, begin bij de simpele dingen: poets je tanden met aandacht, schenk je thee in met aandacht, was af met aandacht.
  • Wat is aandacht: aandacht is één zijn met wat je doet. En niet aan iets anders, ergens anders aan denken!

Tip 3 Openstaan voor een ander

  • Wees je gewaar van de werking van je geest. Wéét dat er waarneming is, wéét dat er horen, zien, voelen, proeven, ruiken, denken is.
  • Wéét ook dat alles daarna jouw interpretatie is.
  • Láát de ander zijn verhaal eens vertellen:je hoeft niet altijd iets te vinden, je hoeft niet altijd een mening te hebben: Let it be!
  • Ontdek de heilzame werking van het écht, belangeloos en zónder commentaar, openstaan voor een ander.

Tip 4 Direct voelen, zien, horen

  • Kíjk eens rond in de wereld, luister eens rond in de wereld. Voel de wereld om je heen.
  • Met andere woorden: léér bewust waar te nemen zónder er iets van te vinden.

Tip 5 Ademhaling als anker

  • Onthoudt steeds dat je ademhaling een ankerpunt is om in het hier en nu te komen en bij jezelf.
  • Keer tijdens een moeilijk gesprek of in een vergadering gerust terug naar je ademhaling.

Tip 6 Ontdoe je van de haast!

  • Plan je bezigheden, plan je activiteiten zodanig dat haast overbodig wordt.
  • Ga op tijd naar een afspraak.

Tip 7 Dagelijks mediteren

  • Meditatie is een belangrijk instrument, maar hoe werkt dat dan?
  • Klik hieronder voor de aankomende Zen cursus
Aankomende cursus