Mindfulness en stressreductie training | Effectief omgaan met stress

Mindfulness & effectief omgaan met stress

Stress komt veel voor. Meer dan een miljoen Nederlanders hebben last van stressklachten. Dus je bent niet de enige! Mindfulness training helpt om effectief om te gaan met stress.

In plaats van te leven zijn we aan het overleven. En dit kost heel veel energie, geeft spanningen, stress, burn-out en zelfs fysieke klachten.

mindfulnessDe vraag is:
• Hoe ga ik weer leven i.p.v. overleven?
• Hoe vind ik weer rust in mijn hoofd?
• Hoe kan ik beter voor mezelf zorgen?
• Hoe stap ik uit de automatische piloot?
• Hoe stop ik het gepieker?

En ook:
• Hoe kan ik leren omgaan met mijn pijnklachten of de psychische klachten?

mindfulnessHet doel

Het doel is om weer ontspannen en gelukkiger te gaan leven door:

  • je minder te laten meeslepen in het drukke bestaan
  • beter om te gaan met lastige emoties
  • stapje voor stapje te accepteren wat je niet kunt veranderen
  • te leren loslaten
  • om dingen een plek te geven

Mindfulness

In deze mindfulnesstraining leer je jezelf beter kennen. Mindfulness betekent bewust aandacht geven aan wat zich op dit moment voor doet, zonder te oordelen. Met open aandacht kijken naar gevoelens, gedachten en lichamelijke gewaarwordingen. Het is een milde, niet-oordelende aandacht. Door middel van verschillende oefeningen krijg je meer inzicht in stress, de effecten ervan en leer je tot meer ontspanning te komen. Je krijgt inzicht in je eigen automatische patronen en hoe je bewust kunt kiezen het anders te doen.

mindfulnessMindfulness is wetenschappelijk onderbouwd

Mindfulness-based stress reduction (MBSR) is een evidence based training, wat betekent dat de effecten zijn aangetoond in wetenschappelijk onderzoek. De belangrijkste uitkomsten van onderzoek naar de effecten van MBSR zijn:
• een afname van lichamelijke en psychologische klachten
• een positieve verandering in de leefstijl
• beter kunnen ontspannen
• een positiever zelfbeeld en beeld van de omgeving
• een verbetering van de kwaliteit van leven

mindfulnessDe training

De training is praktisch, nuchter en toegankelijk. Ervaring is niet nodig. Het programma bestaat uit eenvoudige lichaamsoefeningen, mindfulnessmeditatie en praktische oefeningen over omgaan met stress en gedachten en gevoelens. Tussen de lessen door oefen je thuis en doe je opdrachten in je werkboek. Je kunt het gelijk toepassen in je dagelijkse leven!


Waneer:
vrijdagochtend van 10:00 – 12:30
Data:
vrijdag 11 mei t/m 29 juni
Prijs: 495 (incl. BTW)

Locatie:

  • Stichting Ming Zen Centrum: Floridalaan 8, 3404 WV IJsselstein. 
  • Centraal gelegen en uitstekend bereikbaar per auto (gratis parkeren voor de deur) en OV (tram op 5 minuten loopafstand).

De training wordt gegeven aan maximaal 8 personen om voldoende aandacht te garanderen. 

  • Stap 1: Aanmelden via het onderstaande formulier
  • Stap 2: Een persoonlijk voorgesprek per telefoon met de trainer
  • Stap 3: Definitieve beslissing om deel te nemen

Aanmelden


mindfulnessDe trainer

Mariëtte Verhoef (34 jaar) is een ervaren mindfulnesstrainer. Ze geeft mindfulness trainingen voor particulieren en in het bedrijfsleven. Ze is in 2009 in aanraking gekomen met Boeddhisme en meditatie en dat speelt sindsdien een belangrijke rol in haar leven. Ze zegt hierover:

“vooral het beoefenen van mindfulness, zowel in de meditatie als in het dagelijks leven, heeft mijn leven enorm verrijkt. Ik voel me meer in contact mezelf, maak bewuster keuzes, kan beter met stress omgaan en ervaar meer bezieling en inspiratie in mijn leven.”

Opleiding en certificering

  • Na haar studie Sociologie (Erasmus Universiteit – Rotterdam) heeft zij gewerkt als HR-adviseur en trainee bij een groot bedrijf.
  • Mariëtte is gecertificeerd mindfulnesstrainer in categorie 1 van VMBN (Vereniging voor Mindfulness-Based trainers Nederland). Met deze certificering komen haar trainingen in aanmerking voor vergoeding bij een aantal verzekeraars.

Verder volgt Mariëtte verdiepende workshops over positieve psychologie, hersenwetenschap en mindfulness & meditatie en gaat ze regelmatig op retraites voor de verdieping van haar eigen beoefening.

Certificering Beroepsverenigingen
Mariëtte is gecertificeerd lid van de Vereniging voor Mindfulness voor mindfulnesstrainers die een geaccrediteerde opleiding hebben gevolgd tot mindfulness trainer op diverse gebieden.


Aanmelden


Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) – achtergrond

Dr. Jon Kabat-Zinn, Emeritus Hoogleraar aan de University of Massachusetts Medical School heeft als eerste het begrip mindfulness uit zijn boeddhistische context gehaald. Hij heeft een acht weken durende training ontwikkeld, mindfulness based stress reduction (MBSR). MBSR wordt door therapeuten gebruikt ter bestrijding van depressie of burn-out. Kabat-Zinn heeft bij de ontwikkeling van de mindfulness methode veel ontleend aan de praktijk van Zen. Mindfulness is een aandachtstraining. De aandacht ligt in het bewust worden van gedachten, gevoelens en lichamelijke waarnemingen. Door deze bewustwording leer je naar jezelf te kijken, zonder verder te oordelen.

Wat leer je in deze mindfulness training:

  • inzicht in hoe stress & spanningen ontstaan en de effecten
  • tot meer ontspanning komen
  • je eigen grenzen te leren kennen en beheren.
  • de spanning in je lijf verminderen.
  • schakelen tussen inspanning en ontspanning.
  • balans brengen in negatieve en positieve gedachten.
  • je energiebalans beter managen.
  • beter voor jezelf zorgen.
  • dichter bij jezelf blijven.
  • je focus en concentratie vergroten.
  • steviger in het leven kunnen staan.
  • meer rust & ruimte in je hoofd creëren.

Mindfulness biedt jou een weg uit de stress door:

  • Leren om van inspanning naar ontspanning komt
  • Leren zien waarom jij telkens over je grenzen gaat.
  • Herkennen van stresssignalen en wat jij daar dan aan kunt doen.
  • Kennen en respecteren van je eigen grenzen
  • Ontwikkelen van de veerkracht om uit je dip te komen.
  • Leren omgaan met negatieve gevoelens.
  • Ontwikkel inzicht in wat jij en je lichaam echt nodig hebben.
  • Leren om je eigen gedachten managen.
  • Leren omgaan met fysieke pijn en beperkingen.

Aanmelden