Compacte zomer cursus zen

John de Weerdt geeft zenles bij Ming Zen Centrum in Ijsselstein en bij Zentrum in Utrecht. Deze zomer verzogt hij een compacte zomer cursus bij Zentrum in Utrecht (op de mooie Oudegracht)

Wil je deze zomer de basis leggen voor een leven met meditatie als vast onderdeel van je dagelijkse routine?

Lees verder

Zen: een levenslange oefening in overgave.

Mooi tekst van Nico Tydeman over overgave. De tekst komt uit zijn boek “De gouden karper is uit zijn net”

Overgave aan de chaos in mijn hoofd, de ongrijpbaarheid en onbeheersbaarheid van alles wat er in mijn bewustzijn schuilt.

Overgave aan de paradoxen van mijn bestaan: leven en weten dat de dood mij wacht; aan alleen zijn en tegelijk met anderen; aan zoeken naar vrijheid terwijl ik door en door afhankelijk ben.

Overgave aan het gemengde bedrijf van goed en kwaad.

Overgave aan mijn leven zoals het zich voltrekt: er mislukt meer dan er slaagt, aan de steeds terugkerende onrust, de voorlopigheid van al het bereikte.

Overgave aan de oefening van het zitten: de bereidheid steeds opnieuw te beginnen.

Overgave aan niet-weten. Geboorte, Leven en Dood zijn één groot mysterie.

Het gaan van de zenweg is een ononderbroken reis door een donkere nacht.

Ik kan slechts zo aandachtig mogelijk en tastend mijn weg gaan.

Alles wat ik denk en beweer is interpretatie.

‘De zenweg is eindeloos en ik beloof haar tot het einde te belichamen.’

(Uit: Nico Tydeman ‘De gouden karper is uit het net’)

Twee waarheden

Twee waarheden – In zen kennen we twee waarheden. Ze zijn tegelijkertijd wederzijds gebonden en volkomen zelfstandig. Bekijk of beluister onderstaande video.


Twee waarheden – enkele (delen van) bekende teksten

“De geheime bron is klaar en doorschijnend,
zijn vertakkingen zijn duister en stromen overal.
Aan het relatieve gehecht zijn is illusie,
het zien van het absolute is nog geen verlichting.
Al het subjectieve en al het objectieve
zijn tegelijkertijd wederzijds gebonden
en volkomen zelfstandig.”

Bron: Sandokai (“De identiteit van veelheid en eenheid”) – Shítóu Xīqiān (in het Japans Sekito Kisen), 700–790

De Sandōkai is een tekst van de 8e Chinese zen patriarch Shitou Xiqian. De tekst inspireert al meer dan duizend jaar zen beoefenaars omdat het blijk geeft van een diep inzicht in ons bestaan.

Lees verder

Gewaarzijn en identiteit

“Ik kan niet claimen dat de ‘sound of silence’ een soort van persoonlijke creatie van mij is, …. Dat zou zoiets zijn als het claimen van de lucht, de ruimte: “Alle ruimte in de wereld behoort mij toe,” dat zou belachelijk zijn. Je kunt daar geen persoonlijkheid omheen creëren, je kunt slechts zijn – in de betekenis van het rustpunt zijn, rustend, je openstellen naar en toegeven aan de persoonlijkheid, het lichaam, de emotionele gewoontes die ontstaan en de gedachten die we hebben. Zodra we er ons mee identificeren, komen er negatieve gedachten en zitten we klem.”

Sumedho

Lees verder

Het cultiveren van aandacht: “Gevoelens”

Gevoelens

Dit is deze tweede workshop in de serie over het cultiveren van aandacht. Het thema is “gevoelens”.

gevoelens

Online workshop “Gevoelens”

In deze online workshop gaan we verder in op gevoelens zoals besproken in de “grote leerrede over het cultiveren van aandacht1

Gevoelens zijn een van de vier velden van aandacht zoals ze door de Boeddha in deze beroemde sutta zijn beschreven. Dichterbij de historische Boeddha kunnen we niet komen.

Ben je benieuwd naar wat de Boeddha ons te vertellen heeft over gevoelens en wat de rol van meditatie zou kunnen zijn in het omgaan met gevoelens?

1. Maha-Satipatthana-Sutta in de Digna-Nikaya

Dag/tijd: Zondag 16:00 – 17:30
Datum: 16 mei 2021
Begeleiding John de Weerdt
Voor wie: Iedereen met enige ervaring (meditatie, yoga, mindfulness)
Programma: Inleiding (5 min.); Meditatie (20 min.); Loopmeditatie (5 min.); Dharma talk (40 min.); Meditatie (20 min.)
Bijdrage: Op basis van vrijwillige bijdrage (voor suggesties kijk hieronder)

Lees meer >>

socrates en zen

Socrates en Zen

Als de mensen bij Socrates kwamen, dachten ze dat ze best wisten waar ze het over hadden, maar na een halfuur meedogenloze ondervraging door Socrates kwamen ze tot de ontdekking dat ze geen idee hadden wat fundamentele begrippen als rechtvaardigheid, goedheid of schoonheid eigenlijk inhielden. Een socratische dialoog eindigt er vaak mee dat de deelnemers een duizelingwekkende twijfel (aporia) voelen. Op dat moment, zo zei Socrates, waren ze filosofen geworden, omdat ze naar groter inzicht verlangden en nederig erkenden dat ze dat niet hadden. Vaak merkten zijn leerlingen dat die aanvankelijke duizeling tot ekstasis leidde, doordat ze ‘buiten’ hun vroegere zelf waren getreden.

Bron: Karen Armstrong. De verloren kunst van de heilige geschriften.